dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena

kLiK sEmUA kLu AnDA sEOrAnG bLoggEr

Monday, March 28, 2011

dI sebALIk tAKdIr ujIAn mAnuSiA



Assalamualaikum semua. Kadang-kadang dalam kita melangkah, kita diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk dan menangis. Dugaan dan ujian yang bertimpa-timpa kadangkala membuatkan kita hilang semangat. Kita juga sering tertanya-tanya Kenapa kita diuji dengan sedemikian rupa. Kita sering menyalahkan takdir dan memarahi Tuhan akan ketentuan yang telah diciptanya. Manusia lupa segala ujian yang diberikan sudah tertulis di dalam Al-Quran.. Jom sama-sama kita baca pertanyaan di antara manusia dan al-Quran.  


Manusia bertanya : Kenapa aku diuji ?


Qur’an menjawab : Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : “Kami telah beriman”, sedang mereka belum diuji? (Al-Ankabuut : 2).

Manusia bertanya : Kenapa aku tidak diuji saja dengan hal-hal yang baik ?

Qur’an menjawab : Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (sedang kamu tidak mengetahui.pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui,)  (Al-Baqarah : 216)

Manusia bertanya : Kenapa aku diberi ujian seberat ini?

Qur’an menjawab : Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. (Al-Baqarah : 286)

Manusia bertanya : Bolehkah aku berputus asa ?

Qur’an menjawab : ..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. (Yusuf : 87)

Manusia bertanya : Bagaimana cara menghadapi ujian hidup ini?

Qur’an menjawab : Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. (Ali Imraan : 200)

Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’. (Al-Baqarah : 45)

Manusia bertanya : Bagaimana menguatkan hatiku?

Qur’an menjawab : ..Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.. (At-Taubah : 129)

Manusia bertanya : Apa yang ku dapat dari semua ujian ini?

Qur’an menjawab : Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.. (At-Taubah : 111)


Myspace Text - http://www.sparklee.com




Share

Comments
1 Comments

1 SuRaT CHiNTa:

guru besaaar punyer said...

alhamdulillah..ujian yang diturunkan adalah kerana Allah sayang kepada kita...