dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena dariena

kLiK sEmUA kLu AnDA sEOrAnG bLoggEr

Wednesday, May 15, 2013

Bicara Hati Dan Akal

Assalamualaikum...


Hati : Aku mahukan dia ...!!!

Akal : Tak boleh lah ...

Hati : Kenapa ?!!!

Akal : Dia bukan milik kau ...

Hati : Aku tak peduli .. Aku mahukan dia juga ..!!!

Akal : Kenapa kau mahukan dia sangat ?

Hati : Sebab aku sukakan dan sayangkan dia ...!!!

Akal : Tapi bukankah dia milik orang lain ...?

Hati : hmm ~ dia milik siapa ..?

Akal : Dia milik kedua orang tuanya ...

Hati : Jadi apa yang perlu aku lakukan ?

Akal : Pergilah kau berjumpa dengan kedua orang tuanya...

Hati : Apa yang perlu aku katakan ?

Akal : Minta izin sama kedua orang tuanya ... Katakan yang kau mahu memiliki dia dengan cara yang sah ...

Hati : Bagaimanakah caranya itu ?

Akal : Menikahilah dia dengan cara yang halal ...

Hati : Andai kata dia ataupun orang tuanya tak terima aku?

Akal : Wahai hati .. sekiranya ALLAH berkehendak untuk menyatukan dua hati , ALLAH akan menggerakkan kedua-duanya sekali .. ALLAH tidak akan menggerakkan hanya salah satu sahaja ..

Wahai hati .. sekiranya ALLAH telah menetapkan dia adalah jodoh kau , ALLAH akan permudahkan jalan bagi kau menikahinya ..

Wahai hati .. sekiranya kau sayangkan dia , kau pasti akan menjauhkan dirinya dari neraka ALLAH ..

Jagalah iman , amal dan akhlakmu .. Jauhkanlah diri kau dan dirinya dari dosa dan larangan ALLAH ..
Itulah yang dinamakan suka , sayang dan cinta yang sebenar-benar kerana ALLAH ..

Hati : Wahai akal .. sesungguhnya engkaulah anugerah yang terbaik dari ALLAH buat hamba-hambanya ..

Comments
0 Comments

0 SuRaT CHiNTa: